آیا داروهای دیابت نوع 2 می تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع 1 کمک کند که کنترل بیشتری بر قند خون خود داشته باشند؟

15 نوامبر 2019 - یک کارآزمایی جدید برای بررسی تاثیر ترکیبی از داروهای دیابت نوع 2 برای دست یابی به کنترل قند خون قوی تر، در تعداد بیشتری از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 راه اندازی می شود.

این تحقیق با نام TTT1 ، به رهبری مشترک دانشگاه گلاسکو و دانشگاه ایالتی نیویورک، انجام خواهد شد. بودجه ی این تحقیق توسط موسسه ی خیریه دیابت نوع 1؛ JDRF تأمین می شود و اوایل سال آینده در اسکاتلند آغاز می گردد.

در این تحقیق استفاده ی ترکیبی از داروهای داپاگلیفلوزین و سماگلوتید، علاوه بر انسولین، برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1، با هدف دستیابی تعداد بیشتری از این افراد به نتایج HbA1c زیر 53 میلی مول در مول (7درصد) انجام می شود.

داپاگلیفلوزین و سماگلوتید هر دو داروهایی هستند که برای درمان دیابت نوع 2 طراحی و تولید شده اند. داپاگلیفلوزین به نام Forxiga به بازار عرضه می شود و یک مهارکننده ی کوترانسپورتر سدیم گلوکز 2 (یا(SGLT2  است. این دارو با کمک به خروج قند اضافه توسط کلیه ها و دفع آن از طریق ادرار می تواند به کنترل قند خون کمک کند.  Semaglutideکه با نام Ozempic به بازار عرضه می شود، یک داروی آگونیست گیرنده ی پپتید شبه گلوکاگون-1 (GLP-1) است که به سرکوب رهاسازی گلوکاگون و کند کردن هضم، پس از صرف غذا کمک می کند.

دکتر John Petrie ، استاد پزشکی دیابت در دانشگاه گلاسکو، که رهبر این تحقیق است، گفت: ما امیدواریم که این ترکیب درمانی به اکثر مبتلایان به دیابت نوع 1 کمک کند تا به سطح HbA1c ، 53 میلی مول در مول یا پایین تر(7 درصد یا پایین تر) برسند. در حال حاضر در بریتانیا، بیشتر افراد مبتلا به دیابت نوع 1 با وجود تلاش برای دستیابی به کنترل خوب قند خون، دارای نتایج HbA1c بالاتر از 53 میلی مول در مول (7درصد) هستند.

دکتر پتری افزود: این داروها دارای فواید قلبی هستند و همچنین می توانند باعث کاهش وزن شوند، بهمین دلیل ممکن است این مزایا برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1، بسیار مثبت باشد.علاوه بر این، هر دو داروی داپاگلیفلوزین و سماگلوتید به احتمال زیاد می توانند نوسانات غیرقابل پیش بینی در سطح قند خون را کاهش دهند، بنابراین احساس امنیت بیشتری را برای مبتلایان به دیابت نوع 1 ایجاد می کنند، و به طور قابل توجهی کیفیت زندگی آنها را بهبود می بخشند.

راشل کانر، مدیر مشارکتهای تحقیقاتی در JDRF انگلستان، با بیان اینکه چطور این خیریه از این کارآزمایی حمایت می کند، اظهار داشت: ما مفتخریم که از کارآزمایی TTT1 حمایت می کنیم و امیدواریم که این امر به روشی جدید برای کمک به کاهش HbA1c افراد مبتلا به دیابت نوع 1 منجر شود و بنابراین خطر ابتلا به عوارض طولانی مدت را نیز در این گروه از بیماران کاهش دهد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/Nov/could-type-2-diabetes-treatments-help-people-with-type-1-achieve-stronger-control.html